Thursday, May 7, 2009

Aku keletihan...

Mungkin tak sepatutnya aku memberi excuse aku keletihan, kerana aku org yg paling benci kepada excuses, dalih, what more if its a lame excuse.
Tapi hakikatnya memang aku keletihan, mungkin cara hidupku atau keadaan hidupku kini yang tak menentu...mungkin.
Apapun, seminggu berlalu tanpa secebis coretan dalam blog ini membuatkan aku berasa bersalah. Kenapa aku tidak menggagahi kelemahanku itu?
Itu bukan aku.
Aku seorang insan yg suka melawan kelemahanku sendiri.
Aku tidak suka kepada kelemahan.
Allah suka kepada hamba2Nya yang kuat. Bukan yg lemah!
Ya Allah, berilah aku kekuatan!
Yes, I really need it!
I'm the family breadwinner.
I'm the leader for my family.
I can be so weak!
Wake up Khalid!

Yes, I've wanted to write soon after coming back from my HPA PIC seminar last weekend. But my 'weak & lowly' emotional, spiritual & physical strength dampened my wanting to write... (excuse lagi...!)
Actually what happened last weekend was God's beautiful plan.
It was very beautifully planned and executed.
Itulah Allah, Maha Mengetahui, Maha Bijaksana.
Inilah hambamu yg teramat jahil dan lemah.
Itulah Allah Rabbul Jalil!
Ya Allah... Ampunkanlah dosa2 ku, dosa ibubapaku, dosa2 isteriku, anak2ku...moga Dia ampunkan dan beri petunjuk kepada kami semua, amin.
Sepatutnya...
Sepatutnya aku dan isteri kena hadir sesi PIC hari kedua(Ahad) pada pagi itu.
Sebab itu aku suruh anakku Yan membeli tiket bas balik sendiri ke Klang, sebab dia kena report ke hostel sebelum 6.30 ptg ahad.
Namun, pagi ahad tu, ketika mandi, aku masih terfikir2 apakah aku yakin dengan keselamatan Yan balik seorang diri dengan bas ke Klang, sebab dia kena ambil bas/teksi lagi ke rumah/hostelnya itu.
Aku bimbang, kerana aku kenal anakku itu.
Agak lemah, manja...sementara di Klang itu dipenuhi oleh orang2 'gelap' yg rakus, gensters dan seumpamanya.
Habis mandi, aku keluar, bgtau isteri tercintaku, jom...kita ponteng kelas.
Kita ambil Yan dan Saif & Hannah dari rumah paksu Amin.
Kita balik bersama.
Isteriku yg solehah itu tertanya2, masih terpinga2...tapi itulah dia.
Dia yakin kepadaku, kepada cetusan hati kecilku.
Sekalipun kami amat sayang untuk ponteng kelas Tn Hj. Ismail, bos paling tinggi HPA, namun itulah naluri isi hati kami ketika itu. entahlah...
Kami berdua terus check-out.
Terus ke Alor Setar.
Sampai di Alor Setar, rumah paksu Amin, hujan tiba2 turun dgn lebatnya.
anak2 menanti ketibaan kami, Hannah yg paling gembira. Dialah segalanya, anak bongsu katakan...manja..terlebih manja.
Sekejap kami di sana, lalu kami beredar.
Dari AS kereta merc kami melunsur laju ke SP. Sebabnya nak makan nasi ayam. Radix Chicken Rice. Satu lagi restoran terbaru dari HPA.
Sampai di sana semua kami order nasi ayam. Semua nampak kelaparan.
Dalam 15minit, sampailah nasi ayam...Radix chicken rice...best gak!
Yg penting, halal 100%... itu yg membezakannya dengan lain2 nasi ayam.
Kami makan penuh yakin, puas hati kami.
Di situ ada juga barang2 HPA...stokis HPA rupanya.
Lantas kami pun beli sedikit barang2 HPA...tapi servisnya lambat!
Aku jadi agak marah, kenapa lambat.
Aku masuk kereta, pusing2 seorang diri...
2 kali pusing di kawasan tu, ada Kolej Universiti Insaniah...
Ada Kolej Komuniti....bagus jugak kawasan ni, ada 2 IPTA...
Alamak, masih lagi belum siap diaorg tu, lambat sangat!
Akhirnya mereka datang...aku agak naik angin, lambat sangat.
Terus kami bergerak keluar ke highway PLUS. Dah hampir jam 2.00 ptg.
Mana sempat nak sampai before 6.30 pm.
Merc kami melunsur laju...
Tiba2 traffic jam!
Alamak...lagi naik angin aku!
Ada kemalangan ke?
Aku keluarkan handphone ku, ambil video...ape sebab traffic is crawling...
Sampai jer tempat kejadian, ternampak sebuah MPV yg accident...dan ada makcik berdiri dibawah payung...
Tiba2 kak Yan bersuara, menjerit manja "Eh, cik moh!"
Aku terkejut!
Ummi pun terkejut!
Ye ke?
Rupanya Saif pun ambil video jugak, dizoomkan muka makcik yg berdiri tu...
Yup, ada rupa cik moh.
Terus aku tengok side mirror, terus pusing ketepi, berhenti di tepi jalan.
Reverse slowly...sbb banyak kereta, highway katakan...
Then suruh Saif keluar, pergi cek dulu, betul ke cik moh...
Sampai tempat kejadian, Saif angguk kepala. Sah, itu cik moh. Kakak Ummi. Mak sdra anak2ku!
Ya Allah! Subhanallah! Betul ke ni?
Ummi keluar, pergi ketempat kejadian.
Mereka adik beradik berpelukan!
Menangis teresak-esak!
Bersyukur sangat agaknya...
Tanpa berlengah lagi, kami terus punggah barang2nya.
Masuk ke kereta kami.
Nasib baik accident tu not so bad...hanya kereta yg rosak.
Katanya tayar tiba2 punctured, spinning on the highway...
Nasib baik takde kenderaan berat dari belakang, kalau tidak mungkin jauh lebih teruk.
Kami tinggalkan Saif bersama mereka, kak Ja dan suaminya. Sebab tak cukup tempat dalam kereta.
Kami bawa balik Cik Moh, bibik dan 2 org anak2 mereka.
Penuh kereta kami, sarat sesaratnya.
Apakan daya, itulah yg patut kami buat.
Tolong semampu mungkin.
Nasib baik anak kami si Saif tu baik orangnya. Alhamdulillah.
Sanggup berkorban untuk tolong orang.
Itulah yang aku katakan perancangan Allah.
Tiada siapa yg tahu, kecuali Dia.
Subhanallah.
Maha Suci Allah.
Maha Mengetahui Segalanya!
Allahu Akbar
Walillahilhamd!

No comments:

Post a Comment