Sunday, April 26, 2009

Bermula dengan kalimah Bismillah...

Bismillaahirrahmaanirrahiim...
Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang...

Sesungguhnya hari ini, 26hb. April 2009 bersamaan 30hb Rabiul Akhir 1430H bermulalah blog baruku yang kunamakan ia Jalan Menuju Aman Abadi...

Moga hari-hari mendatang akan ku penuhi dan hiasi dengan amal bakti yang akan membawaku ke dunia yang kekal abadi, kekal dalam Syurga yang dijanjikan oleh Penciptanya buat hamba2Nya yang terpilih.

Aku doakan, dan akan terus mendoakan, berusaha bersungguh-sungguh agar aku terpilih untuk mendiami SyurgaNya.
Sekalipun aku sedar bahawa untuk terpilih bukanlah suatu yang mudah, dan hanya sedikit sekali dari ribuan jutaan makhlukNya yang bernama manusia dan jin.

Ya Allah...jadikanlah aku sebahagian dari hamba-hambaMu yang terpilih untuk mendiami SyurgaMu... Amin... Ya Rabbal 'Aalamin.

Sesungguhnya akan ku jadikan blog ini sebagai alat untuk berdakwah kepada diriku serta para pembaca yang sudi membacanya, moga Allah memberikan kekuatan jasmani dan rohani kepada kita untuk terus berjuang menegakkan kalimahNya di atas muka bumiNya ini.

Sesungguhnya ia bukanlah sesuatu yang mudah.

Cuba kita renungkan erti ayat-ayat Allah seperti yang diungkapkan dalam surah At-Taubah: 42.
Kalau yang kamu serukan kepada mereka itu keuntungan yang mudah diperoleh dan perjalanan yang tidak berapa jauh, pastilah mereka mengikutimu. Tetapi tempat yang dituju itu amat jauh terasa oleh mereka, mereka akan bersumpah dengan (nama) Allah, “Jika kami sanggup tentulah kami berangkat bersama-samamu.” Mereka membinasakan diri mereka sendiri dan Allah mengetahui bahwa sesungguhnya mereka benar-benar orang-orang yang berdusta.


Benar, perjalanan dakwah ini dipenuhi cobaan dan dugaan. Perjuangan para Rasul telah memaparkan kita betapa ianya bukan kerja main-main, bukan untuk kebanyakan manusia. Ianya adalah buat insan-insan pilihan Allah, insan-insan yang ingin berbakti dan sanggup menggadaikan jiwaraga mereka demi mencari keredaan Penciptanya.

Sesungghunya aku hanyalah insan yang terlalu kerdil...

Di atas kekerdilan itulah aku memohon restu dan pertolonganMu Ya Allah, pimpinlah aku yang kerdil dan lemah ini untuk sama-sama berjuang menegakkan kalimahMu yang maha suci itu, bersama-sama para mujahidin, dimana saja mereka berada.

Kepada rakan-rakan bloggers, para pembaca yang dihormati sekelian, berilah pandangan dan tunjuk-ajar kepada saya yang baru bertatih dalam dunia siber ini. Pandangan, kritikan dan segala tunjuk-ajar kalian akan ku hargai dan moga Allah membalasnya dengan balasan yang jauh lebih baik untuk kita semua.

Sepertimana maksud kata-kata Al-Imam Hassan Al-Banna;
"Sesungguhnya kerja-kerja kita yang ada/belum terlaksana adalah lebih banyak dari waktu yang kita ada"

Maksudnya, kita tidak punya waktu untuk bermain-main, bersandiwara dengan perkara-perkara yang lagha, masa begitu mencemburui kita. Oleh itu, akan ku cuba coretkan apa-apa yang boleh mendatangkan manafaat dan kebaikan kepada ummat Muhammad s.a.w. dengan harapan agar ianya dapat dijelmakan sebagai saham akhiratku nanti..bi iznillah.

Moga percubaan dan penglibatan lewatku dalam dunia blogging ini belum lagi terlalu terlewat, sekalipun sudah ribuan blog2 yang sebegini mewarnai dunia siber dan blogging tanah air.

Selamat Membaca.. :)

1 comment: